W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych Mastercard OFF CAMERA prezentowane jest to, co w rodzimej kinematografii ostatniego roku jest najciekawsze, najbardziej oryginalne i jednocześnie uniwersalne. W każdej edycji największego święta kina niezależnego w tej części Europy dziesięć fabuł walczy o nagrodę w Konkursie Polskich Filmów Fabularnych w wysokości 100 000 złotych. Zostanie ona przyznana przez międzynarodowe jury. Konkurs podczas 16. edycji Mastercard OFF CAMERA wygrał film „Tata”. w reżyserii Anny Maliszewskiej.
Biała odwaga
Na przełomie lat 30. XX wieku na Podhalu, utalentowany taternik Jędrek Zawrat, członek góralskiego rodu, żyje pełnią życia. Wybiera najtrudniejsze trasy wspinaczkowe. Rzuca wszystko w imię miłości do pięknej Bronki. Jednakże decyzja rodziny o oddaniu jej ręki starszemu bratu, skłania Jędrka do opuszczenia rodzinnych stron i udania się do krakowskiej bohemy. Spotyka tam niemieckiego naukowca Wolframa, który przekonuje go o germańskich korzeniach górali. Kiedy wybucha wojna i Niemcy proponują współpracę mieszkańcom Podhala, Jędrek, mając nadzieję na odzyskanie Bronki i ochronę swojej społeczności, decyduje się na współpracę. Tymczasem jego brat, Maciej, wspierany przez lokalne rody, odmawia. Konflikt rodzinny eskaluje, prowadząc braci do bycia po przeciwnych stronach barykady, co zaważy na losach ich i całego regionu.
Opowiadając tę historię, Marcin Koszałka przełamuje wieloletnie tabu wokół trudnego tematu Goralenvolk. A o tym, jak drażliwa historycznie to kwestia, niech świadczy fakt protestów, które rozgorzały w naszym kraju jeszcze na długo przed premierą filmu.
Reżyseria: Marcin Koszałka
Scenariusz: Łukasz M. Maciejewski, Marcin Koszałka
Zdjęcia: Marcin Koszałka, Marcin Polar (górskie)
Muzyka: Jacek Grudzień
Obsada: Filip Pławiak, Julian Świeżewski, Jakub Gierszał, Sandra Drzymalska, Wiktoria Gorodeckaja
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2024
Czas: 116 min/kolor
Błazny
Studenci aktorstwa dowiadują się, że ich film dyplomowy wyreżyseruje znany reżyser Gajda, co rozpala ich ambicje o rolę w produkcji. Pod nieobecność reżysera nagrywają improwizowane sceny na temat zazdrości i rywalizacji, które mają zadecydować o obsadzie głównych ról. Proces ten odsłania ich marzenia, ambicje, a także różnice w talencie i światopoglądach. Skupiamy się na czwórce bohaterów, dla których zawodowa rywalizacja zlewa się z osobistymi relacjami, a granica między fikcją a rzeczywistością zaciera się, prowadząc do ostatecznej walki o… wszystko.
„Błazny” to siódmy pełnometrażowy filmowy dyplom Wydziału Aktorskiego łódzkiej PWSFTviT, a jednocześnie reżyserski debiut popularnej aktorki, dramatopisarki i scenarzystki Gabrieli Muskały.
Reżyseria: Gabriela Muskała
Scenariusz: Gabriela Muskała
Zdjęcia: Piotr Żurawski
Muzyka: Zbigniew Zamachowski
Obsada: Sebastian Dela, Jan Łuć, Magdalena Dwurzyńska, Justyna Litwic, Szymon Kukla
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2023
Czas: 85 min/kolor
Chcesz pokoju, szykuj się do wojny
W debiucie Agnieszki Elbanowskiej poznajemy Tytusa (Michał Sikorski), niezwykle łagodnego i wrażliwego chłopaka, który wraz ze swoją dziewczyną, Natalią (Kinga Jasik), uczestniczy w wymagającym survivalowym szkoleniu paramilitarnym. Natalia doskonale odnajduje się w środowisku, gdzie panują rygor i posłuszeństwo, w kontraście do Tytusa, który wydaje się zagubiony i nieprzystosowany do tłamszenia indywidualizmu.
Film, którego tytuł odnosi się do łacińskiej maksymy popularnej wśród paramilitarnych organizacji, w groteskowy sposób obnaża absurdy związane z powszechnym wyobrażeniem męskości. Posługując się czarnym humorem, Elbanowska opowiada o naszych lękach, związanych z coraz bardziej napiętą sytuacją geopolityczną, ale mówi też o indywidualizmie i alternatywnym sposobie na bohaterstwo. Chcesz pokoju, szykuj się do wojny to autorskie spojrzenie na współczesną, pełną napięć rzeczywistość.
Reżyseria: Agnieszka Elbanowska
Scenariusz: Agnieszka Elbanowska, Łukasz Czapski
Zdjęcia: Adam Palenta
Muzyka: Dominik Strycharski
Obsada: Michał Sikorski, Kinga Jasik, Piotr Ligienza, Juliusz Chrząstowski, Adam Borysowicz
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2023
Czas: 71 min/kolor
Doppelgänger. Sobowtór
Nowy film Jana Holoubka osadzony w przełomie lat 70. i 80., opowiada o losach dwóch mężczyzn po przeciwnych stronach żelaznej kurtyny. Hans (Jakub Gierszał) żyje w Strasburgu, ciesząc się zachodnim stylem życia i jednocześnie angażując się w szpiegostwo. Jan Bitner (Tomasz Schuchardt), typowy everyman, mieszka w Gdańsku, pracując w stoczni. Choć na pierwszy rzut oka ich życia wydają się niepowiązane, ukryta przeszłość odkrywa tajemnicę, która zmusi ich do konfrontacji z własnymi słabościami, namiętnościami i pytaniem o tożsamość.
Po sukcesie debiutanckiego filmu przybliżającego dramatyczne losy Tomasza Komendy Jan Holoubek raz jeszcze sięga do przeszłości, tym razem tej nieco odleglejszej. Udowadnia też, że jest czołowym rodzimym specjalistą od kina gatunkowego, bo zrealizowany z dużą dbałością o szczegół Doppelgänger. Sobowtór to rasowe kino szpiegowskie, choć raczej spod znaku Jasona Bourne’a niż Jamesa Bonda.
Reżyseria: Jan Holoubek
Scenariusz: Andrzej Gołda
Zdjęcia: Bartłomiej Kaczmarek
Muzyka: Jan Komar
Obsada: Jakub Gierszał, Tomasz Schuchardt, Emily Kusche, Wiktoria Gorodeckaja, Joachim Rafa
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2023
Czas: 115 min/kolor
Nagrody: PNF Orły - Najlepsza drugoplanowa rola męska (Tomasz Schuchardt); FPFF w Gdyni - Najlepsza reżyseria, Najlepsza drugoplanowa rola męska (Tomasz Schuchardt), Najlepsze zdjęcia, Najlepsza scenografia, Najlepsze kostiumy; EnergaCamerimage - Złota Żaba (Konkurs filmów polskich)
Grzyby
W sielankowym lesie, gdzie starsza kobieta, grana przez Marię Maj, zbiera grzyby i jagody, nagle narasta niepokój spowodowany nieoczekiwanym spotkaniem. Natrafia ona na tajemniczą młodą parę (Jędrzej Bigosiński i Paulina Walendziak), która twierdzi, że się zgubiła. Ich oszczędne wyjaśnienia i zdawkowe odpowiedzi budzą podejrzenia starszej kobiety co do prawdziwych intencji pary. Desperacja i nerwowość młodych tylko potęgują atmosferę niepewności. Niepokój wzrasta z każdą chwilą, a rozwiązanie sytuacji wydaje się coraz bardziej nieuchwytne.
Kameralny dramat Pawła Borowskiego zbudowany jest na tajemnicy. To jeden z tych tytułów, gdzie trzeba ważyć słowa, by przypadkiem nie powiedzieć za dużo. Reżyser umiejętnie prowadzi narrację, odpowiednio stopniując napięcie i wykorzystując do tego nieoczywiste miejsce, gdzie rozgrywa się akcja. Wszystko to zaprowadzi do zaskakującego i zapadającego w pamięć finału.
Reżyseria: Paweł Borowski
Scenariusz: Paweł Borowski
Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak
Muzyka: Łukasz Moszczyński
Obsada: Maria Maj, Jędrzej Bigosiński, Paulina Walendziak
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2023
Czas: 75 min/kolor
Horror Story
Tomek, świeżo upieczony absolwent bankowości, przybywa do wielkiego miasta z marzeniami o spektakularnym sukcesie, który pozwoli mu odzyskać względy byłej dziewczyny. W poszukiwaniu nowego życia, wynajmuje pokój w starym, rozpadającym się domu pełnym ekscentrycznych mieszkańców. Szybko odkrywa, że jego nowy dom przypomina scenę z horroru, co grozi pogrążeniem jego życiowych planów w chaosie. Tomek staje przed wyzwaniem: czy uda mu się przezwyciężyć nadchodzące szaleństwo i osiągnąć swoje marzenia?
Mimo że w tytule debiutanckiego filmu Adriana Apanela czytamy o horrorze, najwięcej w nim jest przewrotnej czarnej komedii. Związanej nie tylko z prawdziwą galerią osobliwości, jaką tworzą lokatorzy domu, gdzie rozgrywa się większość akcji, ale i spojrzeniem na dzisiejszą rzeczywistość, rynek pracy oraz problemy, z jakimi zmagać się musi wchodzące w dorosłe życie pokolenie. Film jest twórczym rozwinięciem nagradzanego krótkiego metrażu Stancja, jaki Apanel nakręcił w 2021 roku.
Reżyseria: Adrian Apanel
Scenariusz: Adrian Apanel
Zdjęcia: Ernest Wilczyński
Muzyka: Tymon Tymański
Obsada: Jakub Zając, Michalina Olszańska, Konrad Eleryk, Marta Stalmierska, Anna Seniuk
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2023
Czas: 105 min/kolor
Imago
Postpunkowy dramat psychologiczny Olgi Chajdas to opowieść o młodej, niepokornej artystce Eli, która żyje w peerelowskiej rzeczywistości Trójmiasta lat 80. Pragnie życia pełnego wolności. Film ukazuje jej zmagania z trudną relacją z matką i osobistymi dylematami, w tym nieoczekiwaną ciążą. Akcja rozgrywa się na tle buntowniczej muzycznej sceny i kończy symbolicznie w 1989 roku, po pierwszych wolnych wyborach w Polsce, zapowiadając nadchodzące zmiany społeczne.
Film Olgi Chajdas, do którego scenariusz napisała wraz z wcielającą się w główną rolę Leną Górą, oparty jest na historii matki tej drugiej - Eli „Malwiny” Wyczyńskiej, charyzmatycznej artystki i ikony trójmiejskiej alternatywy tamtych lat. Imago staje się tym samym bezkompromisową i bardzo osobistą opowieścią o próbie życia na własnych zasadach.
Reżyseria: Olga Chajdas
Scenariusz: Olga Chajdas, Lena Góra
Zdjęcia: Tomasz Naumiuk
Muzyka: Andrzej Smolik
Obsada: Lena Góra, Bogusław Schubert, Mateusz Więcławek, Wacław Warchoł, Michał Balicki
Kraj: Polska/Holandia/Czechy
Rok produkcji: 2023
Czas: 113 min/kolor
Nagrody: FPFF w Gdyni - Srebrne Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola kobieca (Lena Góra), Najlepsza muzyka; MFF w Karlowych Warach - Nagroda FIPRESCI
Kos
Wiosną 1794 roku, w burzliwych czasach dla Polski, generał Tadeusz Kościuszko powraca do kraju, mając na celu zainicjowanie powstania przeciwko Rosji. Przy jego boku jest Domingo, wierny przyjaciel i były niewolnik. Na ich ślad wpada rosyjski rotmistrz Dunin, zdeterminowany, aby pojmać Kościuszkę przed rozpoczęciem rebelii. Tymczasem młody chłopak, Ignac, boryka się z własną dramą - marzy o szlacheckim tytule i spadku po swoim ojcu, którego testament uwzględnia go jako dziedzica. Po śmierci ojca, Ignac musi uciekać przed zazdrosnym przyrodnim bratem. Podczas ucieczki spotyka Dominga, z którym łączy go wspólna sprawa. Kiedy nadchodzi decydujący moment, Ignac stoi przed wyborem: dążenie do własnych marzeń o tytule szlacheckim czy walka u boku Kościuszki o wolność kraju.
Drugi film w reżyserskim dorobku Pawła Maślony wpisuje się w popularny w ostatnich latach w naszej kulturze nurt redefiniowania mitologii Polski szlacheckiej. Kos, łączący w sobie elementy westernu, horroru, tragikomedii oraz buddy movie, okazał się największym wygranym zarówno ostatniego festiwalu w Gdyni, jak i rozdania Orłów.
Reżyseria: Paweł Maślona
Scenariusz: Michał A. Zieliński
Zdjęcia: Piotr Sobociński jr
Muzyka: Mikołaj Trzaska
Obsada: Jacek Braciak, Bartosz Bielenia, Jason Mitchell, Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2023
Czas: 119 min/kolor
Nagrody: PNF Orły - Najlepsza reżyseria, Najlepszy scenariusz, Najlepsza drugoplanowa rola kobieca (Agnieszka Grochowska), Najlepsze kostiumy, Najlepsza charakteryzacja, Najlepszy dźwięk; FPFF w Gdyni - Złote Lwy, Najlepsza drugoplanowa rola męska (Robert Więckiewicz), Najlepszy montaż, Najlepsza charakteryzacja, Najlepszy casting, Nagroda dziennikarzy, Nagroda jury młodzieżowego, Nagroda SKSiL, Nagroda Festiwali i Przeglądów FIlmu Polskiego za Granicą
Lęk
Małgorzata, zdecydowana i skupiona na karierze, oraz jej spontaniczna siostra Łucja, odnajdująca się w roli matki, wyruszają w życiowo najważniejszą podróż. Małgorzata, będąca w terminalnej fazie choroby, jedzie do kliniki w Szwajcarii, aby odejść na własnych warunkach, podczas gdy Łucja ma nadzieję przekonać ją do walki o życie. Ich podróż staje się czasem intensywnych rozmów, emocji i konfrontacji. Równocześnie stawiając pytanie czy siostry mogą znaleźć wspólną drogę i czy to spotkanie nie będzie ich ostatecznym pożegnaniem.
Wracający po dłuższej przerwie na wielki ekran Sławomir Fabicki wykorzystuje formułę kina drogi, by opowiedzieć o skomplikowanych siostrzanych relacjach, różnych obliczach kobiecości i temacie zwykle pomijanym przez rodzimych twórców, jakim jest eutanazja. Niewątpliwą siłą rozpisanego na dwa głosy, przejmującego Lęku są wybitne aktorskie kreacje Magdaleny Cieleckiej i Marty Nieradkiewicz.
Reżyseria: Sławomir Fabicki
Scenariusz: Monika Sobień-Górska
Zdjęcia: Bogumił Godfrejów
Obsada: Magdalena Cielecka, Marta Nieradkiewicz, Sabine Timoteo, Sebastian Pawlak, Piotr Polak
Kraj: Polska/Szwajcaria/Niemcy
Rok produkcji: 2023
Czas: 96 min/kolor
Nagrody: PNF Orły - Najlepsza główna rola kobieca (Magdalena Cielecka); Warszawski Festiwal Filmowy - Nagroda publiczności
Znachor
Film Michała Gazdy jest najnowszą adaptacją powieści autorstwa Tadeusza Dołęgi-Mostowicza z 1937 roku. Dzieła ważnego dla polskiej kinematografii, bowiem w przeszłości na wielki ekran przenosili je uznani reżyserzy: Michał Waszyński oraz Jerzy Hoffman.
W kultowym filmie „Znachor”, Leszek Lichota wciela się w postać profesora Rafała Wilczura, cenionego chirurga, który traci pamięć i ukochaną rodzinę po brutalnym ataku bandytów. Po tym zdarzeniu, nieświadomy swojej tożsamości, Wilczur tuła się po okolicy, podejmując dorywcze prace. Mimo trudnych okoliczności, jego medyczny talent nie marnuje się - miejscowi zaczynają widzieć w nim uzdrowiciela. Nieoczekiwanie, nowe życie Wilczura zaczyna się przeplatać z przeszłością, a kluczową rolę w tej historii odegra jego ukochana córka.
Wyprodukowany dla Netfliksa i zrealizowany z godnym podziwu rozmachem „Znachor”, to próba zmierzenia się z legendą profesora Wilczura i ważny głos w dyskusji na temat tego, czy w ogóle warto „przepisywać” filmowe świętości. Entuzjastyczne przyjęcie produkcji, nie tylko zresztą w Polsce, a zwłaszcza tytułowej roli Leszka Lichoty zdają się być mocnym argumentem w tej kwestii.
Reżyseria: Michał Gazda
Scenariusz: Marcin Baczyński, Mariusz Kuczewski
Zdjęcia: Tomasz Augustynek
Muzyka: Paweł Lucewicz
Obsada: Leszek Lichota, Maria Kowalska, Ignacy Liss, Anna Szymańczyk, Izabela Kuna
Kraj: Polska
Rok produkcji: 2023
Czas: 140 min/kolor
Szczegółowe informacje na temat filmów oraz konkursów na offcamera.pl.